torsdag 22 augusti 2013

Total, Ratos pref

Har varit väldigt lite transaktioner senaste tiden. Jag tecknade mig för 40 Ratos pref men blev bara tilldelad 10 stycken. Hade tänkt köpa fler över börsen men tycker priser är för högt i dagsläget. 
Känns i dagsläget som jag är beredd att betala högst 1837,50 vilket är kursen jag ser som sannolikt att dom kommer att bli inlösta för där någon gång 2017.  Skulle jag kunna köpa in dom för det priset skulle aktierna passa att köpa via ISK då jag varken skulle göra en vinst eller förlust på dessa vid inlösen. 

Sålde mina 110 Total igår och fick in 38.642 kr. Ja varför sålde jag då Total? Flera anledningar: Är en fransk aktie noterad i USA vilket gör att jag blir dubbelbeskattat på utdelningen. Jag har dålig koll på företaget och kursen har gått upp senaste tiden. Avkastningen tycker jag har varit ok, Gjorde en vinst på ca 7% + en hög utdelning under 3 års tid. 

Något som jag märkte efter affären är att Avanza har ändrat så att försäljningar i utländsk valuta inte växlas automatiskt. Jag erhöll alltså USD som jag själv fick växla. Väl i växlingsläget så uppdateras kursen hela tiden. Intressant sitta och se hur värdet vid växling till SEK pendlade upp och ner med några kronor =)

Ang Avanzas nya sida så må jag säga att jag än så länge bara har positiva saker att säga. Tror Avanza har en fortsatt bra framtid framför sig!!

Funderar på att ta endel av likviden från Total affären och köpa Statoil för. Man får nyheter lättare serverat och jag slipper då dubbelbeskattning på utdelningen. 

Har även avslutat alla sparkonton via Avanza då räntan har börjat bli alldeles för låg. Tror att jag kommer att nå en högre avkastning i Korta räntefonder. Där jag valt Spiltan, och Catella avkastning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar