lördag 2 april 2011

Första inlägget

Hej,
Hade tänkt bli en i skaran av investerings bloggare.
Tanken och syftet med bloggen är först och främst för att jag själv ska kunna gå tillbaka och se hur jag tänkte och agerade i olika situationer. Har tidigare försökt skriva ner affärer och tankar på papper men har blivit alltför sporadiskt så jag tänkte se om bloggandet gör det lättare. 
Sedan vore det bra om jag fick lite kritik angående mina affärer och tankar vilket jag tror är nyttigt då jag privat inte direkt har någon att diskutera detta med. 
Har själv lärt mig väldigt mycket av att läsa diverse bloggar så skulle det vara någon annan som fick ut något för egen del av det jag skriver så är det ett stort plus!

Kortfattat om mig,
Är 25 år och jobbar inom gruvindustrin. Har ända sedan jag fyllde 18 och fick eget ansvar för pengarna mina föräldrar och släkt sparat åt mig(<60 000) varit intresserad av investeringar. Under dessa 7 år har anledningen och kunskapen kring sparande ändrats och utvecklats. 
Min plan för livet efter gymnasiet var att jobba något år för att senare studera vidare, Men efter att ha haft lite olika jobb började jag som bergarbetare och trivts väldigt bra med det så har än så länge inte blivit några ytterliga studier. 

Hur mina mål med sparandet utvecklats genom åren.
*Boende
*Bil
*Pengar så jag skulle kunna undvika att låna till studier
*Hus i framtiden? 
*En ökad frihet och handlingsutrymme 

I nuläget vet jag inte exakt vad målet är men varför inte sikta högt? Pensionera sig vid 40 och vill man jobba så gör man det bara för att det är kul?=)
Sedan är det en bonus att jag tycker sparande/investerande både är spännande och lärorikt.

I kommande inlägg hade jag tänkt göra en lättförstålig sammanställning av min portfölj. Hur jag riktigt ska göra detta vet jag inte då jag inte är alltför kunnig på datorer och har en spretig portfölj. Har många olika innehav mycket beroende på att jag köpt dom i olika skeden då jag haft olika filosofi på investerandet. Någon som har tipps på hur jag ska gå till väga för att sammanställa innehaven?

/Frihetsblogger
   


1 kommentar:

  1. Hittade in till din blogg idag. Intressanta mål. Lägger upp dig bland mina bloggvänner om det är ok!

    SvaraRadera